måndag 21 maj 2012

Lokal anpassning

Ofta hör man att barn har lätt för att lära och anpassa sig. Det stämmer nog, på gott och mindre gott. En av fördelarna man kan ha när man bor utomlands i denna delen av världen är, att man har råd att ha någon som städar och sköter om hemmet. Att det alltid är rent och städat när man kommer hem. Även detta lär sig barn, att det är någon som plockar upp och ställer i ordning. Men som förälder tycker man att det ändå inte är ok att bara slänga saker runt sig och sedan bara gå där ifrån.

Detta försökte jag påpeka för min dotter, att hon skulle plocka upp efter sig. Men icke. Efter några gångers tjatande tittar hon på mig med en ganska arg uppsyn och säger: "Tror du jag är städflickan här eller...?!."

Jag har även åkt fast för polisen.  De hade en razzia i en korsning där de stoppade motorcyklister utan hjälm. En polis såg mig utan bälte och fick upp näven i samma stund som jag drog ner bältet och försökte sätta fast det. Jag fick betala 200 baht, inga stora summor dock. Hans sätt att smussla och försöka handskas obemärkt med pengarna fick mig att dra slutsatsen att dom pengarna gick rakt ner i den egna fickan. Jag funderade på om jag skulle be om kvitto men tänkte att jag skall nog bara betala och köra vidare. Efter att ha läst en bok om Thailands rätts och polisväsende drog jag den slutsatsen.
En udda upplevelse i vilket fall.

/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade