tisdag 9 oktober 2012

Motorcykelolyckor

Man glömmer lätt bort hur vanligt det är med motorcyckelolyckor här. Det pågår någon slags statlig kampanj för att använda hjälm men någon måste ju föregå med gott exempel då - och det är knappast poliserna.

I slutet av månaden brukar de göra en insats och plocka folk som åker utan hjälm. Men det gör ju ingen större skillnad, folk betalar en bot, promenerar en bit med motorcykelk och sen på´t igen.

Häromkvällen såg vi ännu en olycka. I korsningen en bit från kontoret låg en ung kvinna, utan hjälm. Ena armen och benen var skadade och låg i konstigt läge. Bilarna körde förbi alldeles intill.
Femtio meter bort låg hennes motorcykel och fullt av glassplitter. Ambulansen har precis kommit fram men hur den ska ha en chans att komma iväg till sjukhus mitt i kvällsrusning - svårt.

Det är då man bara tycker det är uberkonstigt och dumt när man ser en västerländsk fyrbarnsfamilj, alla fyra under fem år och den yngsta max en månad dinglandes på magen på mamman, på cykel, alla utan hjälm och barnen på pakethållaren eller löst sittande bak i barnstolen, cyklandes mitt i gatan. Inte till vänster om eller till höger, utan mitt i.

Jag är svensk och lite säkerhetsnojjig, men det är nog det absolut dummaste jag sett hittills i trafiken här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade