onsdag 21 mars 2012

Flexibilitet

Ibland måste man kunna tänka om och annpassa sig efter nya omständigheter. Kanske inte så märkvärdigt men ändå.

Jag har börjat spela tennis som jag skrivit om vid tidigare på ett ställe, ett riktigt slitet ställe. Där det en gång funnits ett omklädningsrum är det idag ett förråd eller nåt. Duscharna är mögliga och icke fungerande, i vissa handfat är det hål och stora bitar har gått ur porslinet, i de flesta toaletterna är det en brun sörja som jag bara har kollat in på avstånd..... Tyvärr är detta det enda utrymmet att byta om på så det gäller att nudda golv och väggar så lite som möjligt. Men det går. Man duschar alltså inte där utan det gör jag vid poolen.

Men idag efter att jag spelat färdigt och gick bort till duschen låg det en vit bubblig vätska där på golvet eller botten. Det visade sig att det var rengörning på gång och där gick det inte att duscha. "Du kan duscha där borta, det går fint". Jag tittade åt det håll som vederbörande pekade men såg ingen dusch. "Var då" frågade jag. Där borta sa killen igen och gick bort en lite bit och drog fram en trädgårds slang. Här är duschen sa han. Jaha tänkte jag, det blir nog inte bättre utan det är bara att gilla läget. Så där står en svettig viting och spolar av sig mitt på gången mellan två byggnader bland disk, byggmaterial, och planteringar med schampo i håret. Totalt o-thaiigt. Men inte mycket annat att göra. By the way; tennisen går bättre nu!

Nåt helt annat.

I den amerikanska internationella skolvärlden tillämpas en ganska så mycket mer omfattande ordningsdisciplin än i Sverige, till och med på dagis eller pre-school. Om någon är för sprallig på samlingen, typ inte riktigt kan sitta som ett ljus på sin kudde och lyssna utan halvligger och pratar lite med sin kompis. Då är det "take a break" som gäller. Vederbörande får då lämna samlingen och sätta sig på en stol bakom alla andra tills han eller hon "lugnat ner sig". Man är dock välkommen tillbaka när man kan sitta "nicely".
Idag berättade Noel att det var tre kompisar som inte kunde underordna sig utan de fick take a break allihop. "Men jag satt nicely hela tiden" sa Noel, så han kunde gå vidare till nästa grej väldigt fort. Barnen måste alltså sitta nicely för att få gå vidare till nästa aktivitet.

/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade