tisdag 17 januari 2012

Språket

I Thailand, eller i alla fall i Chiang Mai, är det inte många som pratar engelska, alls. Man får bara acceptera det och tänka jaja, men jag klarar mig ändå eller jaja, då får jag väl lära mig så man tar sig fram.

När Henrik o jag var här i Chiang Mai 1995-96 läste vi thai i tre månader. Hemskt längesen men vissa ord sitter kvar, hos Henrik mer än hos mig. Men vi, eller jag, kan absolut inte kommunicera med khun Maam som ansvarar för vårt hus när ägaren är borta, eller med barnflickan hos familjen Fållsten, som också kommer att ansvara för Ingrid en del i vår (troligtvis). Eller med så jätte många andra och i längden blir det ju för trist. Så språkstudier är verkligen prioriterat.

I söndags flyttade vi in.

Men nu tisdag kväll är hallen tömd på väskor. Vi har hälsat på danska grannar två hus längre ner på gatan med barn precis lika gamla som våra. Pojken, som är jämnårig med Noel går på samma skola. Så nu är det engelska, thai OCH danska för Noel.



Tanken var att ananasen skulle komma med på bild men då var den redan uppäten.


3 kommentarer:

  1. kul att ni mår bra !
    kram till hela familjen från petra på vallareleden!

    SvaraRadera
  2. Gott att ni fått komma in i huset och att ni verkar få grannar med kompisar till barnen. Här är det nollgradigt så brasan värmer gott. Maria har just fått/köpt sin efterlängtade Iphone så det är just svårt att få kontakt med henne. Själv sitter jag och filurar lite på innehållet i Beta-kursen jag ska vara ledare för i Fiskebäcks missionskyrka. I söndags gjorde vi premiär som söndagskoleledare. Allt gott från oss till er och ät lite ananas för oss också.

    SvaraRadera

Bloggintresserade